Jou welzijn is hun verdienmodel

Bedrijven die je zogenaamd helpen

Bedrijven die zeggen dat ze jou willen helpen, verkopen je in werkelijkheid vooral een illusie. Ze doen alsof ze begaan zijn met je gezondheid en geluk, maar achter dat masker draait alles om één ding...: winst. Supplementen, attributen, “must-haves” voor een beter leven...., ze smijten ermee alsof ze de sleutel tot jouw welzijn in handen hebben. Maar de waarheid is simpel: ze kennen je niet, en ze wíllen je ook niet kennen.

Want hoe kan een bedrijf dat duizenden anonieme klanten tegelijk bedient, oprecht geïnteresseerd zijn in jou als individu? Het kan niet. Toch schermen ze met woorden als zorg, balans, energie, vitaliteit. Het zijn geen beloftes, het zijn verkooptrucs. Ze spelen in op onzekerheden, creëren problemen die je niet hebt, en bieden vervolgens hun eigen product als oplossing aan. Dat is geen hulp, dat is manipulatie.

De zorg die ze uitstralen is een masker. Een masker dat verborgen moet houden dat jouw gezondheid voor hen niets meer is dan een marketingtool. Jouw welzijn is hun uithangbord, maar hun echte motivatie ligt bij je bankrekening. Je bent geen mens in hun ogen, je bent een klantnummer.

En laten we eerlijk zijn: als ze écht om mensen gaven, zouden ze luisteren, individueel advies geven, en niet iedereen hetzelfde wondermiddel aansmeren. Maar dat kost tijd en levert minder op. Dus verkopen ze massaproducten in mooie verpakkingen, terwijl ze jou doen geloven dat je gezien en begrepen wordt.

Het wordt tijd dat we dit doorzien. Want zolang we blijven geloven in hun praatjes, blijven we hun kas spekken. Hun zorg is nep, hun empathie is geveinsd. Het enige wat écht is, is hun honger naar winst.