De snorscooter helmplicht als trigger voor een ander vervoermiddel: De Fatbike.
Iedereen heeft het erover: de Fatbike is een plaag. Kranten staan vol met klachten over te hard rijdende jongeren, overlast en gevaar op fietspaden. Politici buitelen over elkaar heen met roep om nieuwe regels en strengere handhaving. Maar wie goed kijkt, ziet iets opvallends: dit probleem is niet uit de lucht komen vallen. Het is het directe gevolg van beleid van diezelfde overheid die nu klaagt.
Hoe is het begonnen? Jarenlang hadden we de snorscooter. Een voertuig met duidelijke regels: maximaal 25 km/u, geen helm en een bromfietsrijbewijs..., ideaal voor jongeren. Ze konden zich makkelijk verplaatsen en hadden er plezier in. Het was overzichtelijk en veilig binnen die grenzen. Maar toen kwam de helmplicht voor de snorfiets. Plots moest iedereen op zo’n klein ding een helm dragen. En laten we eerlijk zijn: een helm en jeugd...., dat is water en vuur. Het plezier verdween in één klap.
De gevolgen waren voorspelbaar. De jeugd zette massaal hun snorscooter aan de kant. De branche stortte in. Handelaren gingen failliet. En wie toch een helm moest dragen, dacht: “Dan maar een echte scooter die 45 rijdt.” Maar voor wie géén helm wilde, begon de zoektocht naar alternatieven. De elektrische step leek een logische keuze. Maar nee..., die mag in Nederland niet op de openbare weg.
En toen verscheen daar… de Fatbike. Een elektrische fiets die sneller gaat dan een gewone fiets, geen helm vereist en geen rijbewijs nodig. Natuurlijk greep de jeugd die kans met beide handen aan. Het resultaat? Precies het soort ‘probleem’ dat de overheid zelf heeft veroorzaakt.
En wat is nu het antwoord van de overheid? Juist: meer regels, meer verboden, meer handhaving. In plaats van te erkennen dat hun eerdere beslissing een onnadenkende beslissing was en een kettingreactie veroorzaakte, doen ze alsof dit zomaar uit de lucht is komen vallen.
De les is simpel: wanneer je beleid maakt zonder de gevolgen te overzien, creëer je nieuwe problemen. Hadden we die helmplicht niet gehad, dan was de Fatbike waarschijnlijk nooit zo groot geworden, of in ieder geval in veel mindere mate.
Maar ja, het is nou eenmaal makkelijker om een symptoom aan te pakken dan de oorzaak onder ogen te zien. En zo blijft de overheid achter de feiten aanfietsen. Letterlijk. Nu is het wachten wat het volgende vervoermiddel voor de jeugd wordt nadat de helmplicht voor de Fatbike is ingevoerd. De fabrikanten spelen er wel weer op in. Misschien een te gekke E-Driewieler? Daarmee mag je de weg op zonder helm. Althans... tot ook dat weer een probleem wordt.
Misschien moet de overheid eens proberen om met de tijd mee te gaan en de voordelen van nieuwe vervoermiddelen in te zien en daar op in te spelen. Niet met verplichtingen waar mensen helemaal niet op zitten te wachten zoals een helmplicht, maar bijvoorbeeld met het behalen van een E-bike certificaat voor mensen tot 18 jaar net zoals het bromfietsrijbewijs. Dat is logischer en vriendelijker dan mensen iets op te dringen.